Típus: Panzer Pz. VI/E. "Tiger" (D)
Weben 2004.07.31. 02:46
Hosszúság: 8,24 m
Szélesség: 3,73 m
Magasság: 2,86 m
Súly: 55 000 kg
Legénység: 5 fő
Legyverzet: 1 db 88 mm-es KwK 36 típusú harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es MG 34-es géppuska
Motor: Maybach HL 210; 670 LE
Sebesség: 44 km/h (úton)
Hatótávolság: 117 km (úton); 68 km (terepen)
Páncélzat: 26-80 mm, a toronypáncél 100 mm
Történet: A korszerű szovjet harckocsik ellensúlyozására kifejlesztett német nehézharckocsi. A gyártás egyszerűsítése végett merőleges páncéllemzeket alkalmaztak, amelyek vastagságát 80-100 milliméterre növelték. 88 milliméteres L/56 kaliberhosszságú ágyúval szerelték fel. A Henschel-gyár 1942 augusztusában kezdte meg a harckocsik gyártását. ( A Ferdinand páncélvadász konstrukciója a Pz-VI. Porsche-féle változatából eredt: a nehézharckocsira kiírt pályázatra a Henschel és a Porsche cég tervei közül a Henschel-változatot fogadták el, és a már elkészült 91 Porsche-futóművet torony nélküli páncélosvadásszá alakították át.) A németek 1942-ben állították hadrendbe új nehézharckocsijukat, a Tiger I-t. Ebben az időben a háború legerősebb tankja volt, 88 mm-es lövege félelmetes tűzerőt képviselt. Az első Tigrisek 1943-ban Tunéziában a brit erők ellen kerültek bevetésre, majd az összes arcvonalon megjelentek. A normandiai partraszállás után a szövetségesek úgy tartották, hogy egy "Tigris" kilövéséhez öt Sherman harckocsi kell. A Tigerből (pontosabban a Tiger I modellből) 1944-ig 1350 darab készült, a magyarországi- és az ardenneki csatában a német páncéloserők zömét ez a típus tette ki. Ezután fokozatosan felváltották a Tiger II-vel, melynek "beceneve" Königstiger lett, bár ezt az elnevezést a német hadsereg hivatalosan sohasem használta.
|